Artistiek lab 'eigenaarschap'

Krokusfestival
wo 7 feb en do 8 feb
7 feb
en
8 feb

HET LAB is de residentiële werkplek die onder KROKUS resideert, in co-housing met het Krokusfestival. In HET LAB ligt de focus op onderzoek en research voor of aan het begin van een creatieproces. Daarnaast biedt HET LAB ook thematische labo’s (zonder productie) aan voor (inter)nationale makers.

Voor de vijfde keer organiseert HET LAB tijdens Krokusfestival een artistiek uitwisselingslabo voor Vlaamse en buitenlandse makers samen. In 2019 nodigden we het Chileense Silencio Blanco en het Griekse Hop Signor uit, in 2020 was het de beurt aan La Llave Maestra uit Chili, in 2022 werkten we met Akram Khan Company, in 2023 werkten negen Vlaamse makers met het Zweedse gezelschap Bobbi Lo Produktion en La Mecanica uit Spanje rond ‘eigenaarschap’ van kinderen/jongeren.

In Vlaanderen hebben we een lange en vooral goede traditie van het werken met kinderen en jongeren op het podium. Via auditie, selectie, repetitie (vaak met improvisaties) komen we dan tot een voorstelling met kinderen/jongeren op het podium. In zekere mate is die voorstelling dus ook van hen, is ze ook hun ‘eigendom’. Maar, toegegeven, vaak werken deze kinderen of jongeren in een (al of niet) strak regieconcept van de professionele makers.

artistiek lab

In welke mate is een professionele voorstellingen met kinderen/jongeren op het podium ook hun ‘eigendom’? In dit labo onderzoeken we op diverse manieren antwoorden op die vraag. Enerzijds benaderen we de vraagstelling vanuit een theoretischer kader, anderzijds gaan we uit van getuigenissen op de vloer. Bovendien willen we het thema nog breder bekijken als eigenaarschap vanuit het mee-spelen.

deelnemers

Choreografe Yentl de Werdt werkte al samen met onder meer Akram Khan voor de opening van de Olympische Spelen in Londen, fABULEUS & Randi De Vlieghe, Rosa Mei in China en Benjamin Vandewalle. Samen met Bhumika Parekh ontwikkelde bovendien ze haar eigen verbindende dansprojecten onder de vleugels van  AYU. In het verleden voerde ze al verschillende co-creaties op met diverse groepen, waaronder kinderen en jongeren.

Sanderijn Helsen maakt, speelt en schrijft. Als theatermaakster koestert ze een passie voor (co-)creatie met kinderen en jongeren. Ze speelt onder meer bij Zeven/Inne Goris, Schippers&Van Gucht en FroeFroe/De Roovers. Haar focus ligt op het werk met/voor jongeren, waarin ze een proces ontwikkeld heeft van groot eigenaarschap van de jongeren. Daar is De puberfluisteraar een mooi voorbeeld van.

Keren Levi is danseres en choreografe. Ze danste bij verschillende gezelschappen en onafhankelijke choreografe zoals de Kibbutz Dance Company, Batsheva, Philippe Blanchard... Als choreograaf gaat zij consequent op zoek naar het kruispunt tussen artistieke creatie en de betrokkenheid van kinderen en jongeren bij het creatief proces. Naast het choreograferen van eigen werk voor verschillende leeftijden, geeft ze les in moderne dans, compositie en improvisatie in verschillende Europese landen.

Emma Helena Dieltiens volgt de geïntegreerde artistieke en educatieve master dans aan het Conservatorium Antwerpen. Via haar masterproef onderzoekt ze hoe spel een tool kan zijn tot co-creatie met kinderen. Daarbovenop is ze in samenwerking met Stijn van de Wiel reeds bezig met een voorstelling in teken van co-creatie met kleuters en kinderen en een onderzoek naar datzelfde thema.

Manon Avermaete studeerde dans aan de Theaterschool te Amsterdam. Samen met Paulien Truijen richtte ze in 2012 het danstheater gezelschap Cie. Woest op, gekend voor haar voorstellingen op locatie. In o.a. Leaving Normal, Lucky Shots en Balancing Bodies zoekt Manon Avermaete een unieke relatie met het publiek. Sinds enkele jaren focust ze zich op het creëren van absurde, avontuurlijke en speelse voorstellingen met kinderen en jongeren. Ze voert momenteel onderzoek naar het mede-eigenaarschap van het jonge kind tijdens de artistieke performance.

De choreografe Claire Croizé danste ze bij verschillende choreografen zoals Caterina Sagna, Étienne Guilloteau, Hooman Sharifi, Jean-Luc Ducourt, Alexander Baervoets, Anabel Schellekens en Kris Verdonck. In 2024 begint ze aan een nieuw avontuur met het Atelier Kids@Ultima Vez en de creatie van The Round, een stuk dat geheel door kinderen tussen 8 en 12 jaar gespeeld zal worden. Naast het maken van voorstellingen, leidt ze bovendien workshops voor een gevarieerd publiek. 

Céline Timmerman is theatermaker en actrice. Haar artistiek werk situeert zich binnen de performance, fysiek theater en beeldende kunst. Ze studeerde af met de voorstelling Bodemloos  en haar tweede voorstelling Buidelwolf/POUCH, een ontmoeting tussen beeldende kunst en theater, speelde onder andere op het Fringe Festival in Amsterdam. In deze voorstelling spelen 5 jonge meisjes de hoofdrol. Als actrice speelde Céline in tal van kortfilms en kreeg ze gastrollen te pakken in verheiden TV- series. 

Koen Haagdorens is dramaturg in hetpaleis, een podiumkunstenhuis voor jong publiek dat kinderen wil stimuleren in hun kunstbeleving zowel als toeschouwer of deelnemer als artiest. Voordien werkte hij reeds voor NTGent en De Munt. Als freelancer was hij al betrokken in samenwerkingen met onder andere Wunderbaum, Down The Rabbit Hole, Pieter De Buysscher, Gabriele di Franco en organisaties als deSingel, muziektheater Transparant, LOD, Toneelhuis.

Joke Laureyns is choreografe, met een achtergrond in filosofie. Samen met Kwint Manshoven is zij stichter en bezieler van het gezelschap kabinet k, een gezelschap dat zich richt op dansvoorstellingen met zowel professionele dansers als kinderen op scène. In 2022 fuseerde kabinet k met les ballets C de la B tot laGeste met Joke Lauereyns en Hildegard De Vuyst als artistieke leiders.